Stii sa-ti recunosti tipul de ten?

Bunica mea spunea ca asa cum iti tratezi tu fata asa te va trata si ea pe tine. Si avea dreptate :) Astazi mi-am propus sa va spun ce avem de facut pentru o piele frumoasa si sanatoasa.

Primul pas pentru o ingrijirea corecta si o piele de invidiat este stabilirea tipului de ten. Astfel vom putea alege corect produsele ce ne vor lumina pielea si ne-o vor pastra tanara pentru cat mai mult timp.

In primul rand trebuie sa stim cate tipuri de ten exista. Va fi o mare surpriza pentru voi sa aflati ca de fapt, exista doar 3: normal (sau mixt) normal-spre-gras si normal-spre-uscat.

Stiu intrebarea care sta pe buzele voastre “cum, dar tenul sensibil unde e?” Ei bine, sensibilitatea tenului este o conditie, nu un tip de ten. Cu alte cuvinte, sensibil poate fi si un ten normal-spre-gras dar si un ten normal-spre-uscat, pentru ca sensibilitatea pielii in general depinde de gradul nostru de rezistenta la factorii de mediu si la alergeni si nu de tipologia tenului.

Ce trebuie sa mai stim?

  • Ca tenul se examineaza corect numai la lumina naturala si la cel putin 15-20 minute dupa ce a fost curatat.
  • Ca Zona T se refera la T-ul format de frunte-nas-barbie
  • Atentie! Caracteristicile oricarui tip de ten se pot schimba in functie de varsta, stare de sanatate si stil de viata, asa ca este bine sa va reexaminati starea tenului macar o data pe an.

Si acum haideti sa luam pe rand tipurile de ten, sa vedem cum le recunoastem si in linii mari ce li se potriveste :)

Cum recunoastem un ten normal (mixt)? Atunci cand folosesc sintagma „ten normal” nu ma refer la tipul de ten cel mai comun. De fapt, tenul „normal” este destul de rar intalnit, avand de obicei si unele dintre caracteristicile tenului uscat sau gras. Tenul normal se caracterizeaza prin: textura si pigmentatie uniforma, pori de dimensiuni reduse si secretia de sebum echilibrata. Nu prezinta luciu gras sau zone uscate, imperfectiunile si ridurile lipsesc, iar pielea este moale si supla. Este clar nu? Tenul ideal! Cine il are este o fericita insa trebuie sa si-l pastreze ca pe o comoara. Cum ingrijim zilnic acest tip de ten? Cu produse hidratante dar care tin in balans si sebumul, cu factor de protectie solara si cu aport de masti si exfoliere saptamanala.

Cum recunoastem un ten normal-spre-gras? Dupa porii largi in special pe nas si pe barbie si dupa zona T incarcata de sebum pe parcursul zilei. Avantajul tenului gras este ca se rideaza mai greu, dezavantajul sunt insa impuritatile, petele si comedoanele ce pot aparea din cauza sebumului in exces. Tenul normal-spre-gras trebuie curatat, tonifiat si hidratat zilnic cu produse purifiante pentru a controla excesul de sebum, iar hidratarea trebuie facuta cu produse ce nu contin grasimi, doar umectanti. Totodata un ten gras trebuie curatat si ingrijit cu masti saptamanale (cele mai bune sunt cele care combina mai multe tipuri de argila si au in compozitia lor zinc si eventual miere) si ferit de tehnici de exfoliere dure ce pot supra-stimula glandele sebacee.

Cum recunoastem un ten normal-spre-uscat? Pielea are un aspect fragil si tern, porii sunt de dimensiuni mici iar imperfectiunile sunt rare, in schimb e un ten ce se descuameaza usor si se rideaza prematur. Tenul normal-spre-uscat trebuie ingrijit zilnic cu produse emoliente ce protejeaza sebumul natural al pielii si mentin un nivel optim al hidratarii pielii, prevenind pierderea umiditatii. Trebuie protejat bine de soare, exfoliat saptamanal si tratat cu produse ce contin ingrediente anti-rid, pentru a contracara semnele imbatranirii premature. Mai ales la un ten normal-spre-uscat zona ochilor necesita atentie deosebita si produse de ingrijire specifice.

Ce facem daca tenul are toate caracteristicile unui ten normal spre gras si totusi are cojite si il simtim permanent uscat? In acest caz esti posesoarea unui „minunat” ten gras-deshidratat. Sfatul meu este sa folosesti produse ce iti tin excesul de sebum in balans, combinate insa cu lotiuni hidratante pe baza de umectanti. Nu folosi creme specifice tenului uscat pentru ca acestea contin si emolienti pe baza grasa de care tenul tau nu are nevoie in surplus. Ceea ce are nevoie tenul tau este apa, si pentru aceasta iti recomand sa folosesti creme si lotiuni non-grase si non-comedogene. Este vital sa folosesti tonic in ingrijirea zilnica pentru ca aduce aport de hidratare chiar daca este purifiant si totodata este bine sa te exfoliezi o data pe saptamana. La fel de important este sa bei apa!

Cum stii daca tenul tau este sensibil? Daca pielea ta se inroseste usor, stii ca esti predispusa la alergii sau/si chiar daca tenul nu pare foarte gras a-l pastra curat ca lacrima este mereu o provocare, atunci ai tenul sensibil. Fa-ti analiza de baza a tipului de ten, vezi ce tip este ca fond (mixt, spre-gras sau spre-uscat) si foloseste produse specifice, insa cu mentiunea ca obligatoriu trebuie sa fie testate anti-alergic si non-comedogen. De asemenea, toate produsele de tratament cosmetic pe care ti le aplici trebuie sa aiba actiune blanda pentru a nu te irita. Foarte important pentru un ten sensibil este protectia solara!

~

Recomandarile mele speciale:

  • Personal nu va sfatuiesc sa folositi pentru exfoliere amestecuri homemade cum ar fi malaiul sau produse ce contin samburi macinati pentru ca pot dauna pielii in timp: daca tenul tau este sensibil se va irita usor, daca este spre-gras atunci aceste produse pot suprasolicita glandele sebacee, iar la cel spre-uscat exista un mare risc de cuperoza, deoarece vasele de sange ale unui ten uscat sunt mai aproape de suprafata si mai putin elastice decat ale celorlalte tipuri de ten. Va recomand in schimb o exfoliere blanda, cum ar fi cea cu produse care contin particule de jojoba hidrogenate.
  • Stiu ca foarte multe dintre posesoarele unui ten gras isi curata fata si apoi fug de hidratarea de dupa… Trebuie, e obligatoriu sa spun ca faceti o greseala imensa! Nu faceti altceva decat sa va deshidratati tenul, sa il dezechilibrati, iar el ca raspuns va produce din ce in ce mai mult sebum in dorinta lui de a-si recapata echilibrul. Asa cum am spus mai sus, hidratarea unui ten gras este vitala si se face cu produse ce nu contin grasimi ci umectanti.

Daca aveti intrebari si va doriti recomandari personalizate de ingrijire a tenului, consiliere in alegerea produselor specifice si sfaturi beauty,  atunci imi puteti scrie pe makeup_by_rouxy@yahoo.com pentru a va programa la o consiliere personalizata.

Fiti frumoase sanatos!

30 thoughts on “Stii sa-ti recunosti tipul de ten?

  1. e atit de concis dar si complet acest articol! se vede ca ai calitati de formator. iti propun nu numai un curs dar si sa scrii un ghid, un indreptar pt nevoile tuturor tinerelor dar nu numai. multe doamne care pana acum nu si-au acceptat feminitatea si nu s-au preocupat de aspectul lor au ajuns la concluzia ca au gresit si ar vrea sa repare asta dar nu stiu cum si le e mult mai usor sa ia primul contact prin intermediulunui asemenea instrument. apoi vor intelege mai bine si necesitatea unei consultatii sau a unui curs cu practica TOT INAINTE !

  2. Pingback: Pune-ti in valoare bronzul « Makeupbyrouxy's Blog

  3. Pingback: Ingrijirea tenului este o necesitate, nu un lux « Makeupbyrouxy's Blog

  4. Pingback: Ritualul zilnic de infrumusetare « makeup byRouxy

  5. Buna .Din descrirea facuta, inca nu stiu unde mi as putea clasa tenul.Am 26 de ani si deja ma confrunt cu riduri inca de expresie, aparute in jurul ochilor , in jurul buzei superioare , si a fruntii.Uneori ma mai inrosesc , cand am unele emotii , dar doar pt atat, la atingere este catifelat,dar daca nu ma hidratez suficient , tenul devine strans, dar nu deshuamat.tare mult mai ajuta daca din descrierea facuta mi ai putea spune ce fel de tip de ten am.Multumesc!

    • Daca porii de pe nas si barbie nu sunt evidenti si nu ai mari probleme cu acneea, atunci ai un ten normal spre uscat. Daca primavara sau vara iti apar din senin roseti, bubite sau pustule, atunci ai si o predispozitie spre sensibilitate a tenului.
      Sper ca te-am ajutat :)

  6. Pingback: Tutorial – machiaj pentru o seara speciala « makeup byRouxy

  7. Bună.Am citit articolul tău şi mi-am clasat tenul în tipul normal-spre-gras cu precizarea că sunt posesoarea unui „minunat” ten gras-deshidratat.Superb.Chestia asta îmi dă bătăi de cap deoarece am ten gras aproape pe toată faţa, numai lângă nas şi între sprâncene am cojbiţe :(.Am folosit o gramada de creme date de medicul dermatolog, dar îmi faceau bine o perioadă, după aceea pielea mea se obişnuia cu crema şi nu mai dădea nici un rezultat, ajungeam din nou la cojbiţele inestetice.Nu mai ştiu ce să fac, o sa urmez toţii paşii pentru programul complet de îngrijire a tenului!
    Felicitări pentru articol !

  8. Pingback: Din culisele machiajului perfect « makeup byRouxy

  9. buna!am citit articolul dar tot nu realizez ce tip de ten am!intotdeauna am acnee pe ten,pete rosii din cand in cand,riduri nu foarte multe….si un aspect de piele stransa pe ten….ma poti ajuta,te rog?

    • Buna ziua,
      Din cate mi-ai descris ai un ten gras-deshidratat. Problema acneei este clar semnul unui ten gras, pielea stransa este dovada deshidratarii acestuia, iar petele rosii pot sa apara pe toate tipurile de ten la schimbarile bruste de temperatura ori in stari de emotivitate (cum ar fi examenele, dar nu numai)
      Iti recomand un produs de curatarea tenului si un tonic calmante, iar cremele de fata sa le inlocuiesti cu lotiuni hidratante, recomandate unui ten gras. De asemenea, te sfatuiesc sa iti exfoliezi o data pe saptamana tenul cu produse delicate, fara sa masezi excesiv. Automat, toate podusele trebuie sa fie testate inclusiv anti-alergic. Sper ca te-am ajutat :)

  10. Am dat de postul acesta incercand sa aflu ce se intampla cu tenul meu. Imi poti spune te rog, de ce ma umplu de cosuri in perioada decembrie – februarie(si acum si martie pentru ca inca nu s-a incalzit afara)? In restul anului nu imi apare nici macar un punct negru.

    • Buna ziua, Alexandru

      Tenul barbatilor este diferit fata de cel al femeilor, epiderma este un pic mai rezistenta si este preponderent gras. Acum, daca tu zici ca in restul anului tenul tau este curat lacrima, fara nici un punct negru sau uma de cos, atunci mai mult ca sigur ca problemele iti apar in sezonul rece corelate cu stilul tau de viata si de a manca din aceasta perioada.
      Problemele pe fata, mai ales eruptiile, apar si ca o reactie din interior a organismului de detoxifiere. Asa ca daca tu mananci gras, sau multa carne in aceasta perioada, atunci ficatul, bila si rinichii tai au si ei ceva de zis, lucru care se vede pe tenul tau.
      Un alt motiv pentru starea tenului tau poate sa fie vremea, mai exact vantul din acest sezon rece. Vantul transporta o sumedenie de particule incarcate cu mizerie, praf si microbi, care te pot prinde in aceasta perioada cu organismul sensibil, ca sistem imunitar vorbesc, si astfel sa favorizeze aparitia unei infectii superficiale pe tenul tau.
      Sfatul meu in ambele cazuri este sa iti achizitionezi un produs de curatare specific tenului gras si o crema hidatanta calmanta, pe care sa le folosesti zilnic, dimineata si seara. (Nu, nu o sa pari o fata! Si barbatii au nevoie de un ten curat si ingrijit :P)
      In plus, iti recomand un plus de vitamina C in aceasta perioada, de preferat naturala.

      • Merci pentru raspuns. Nu cred ca alimentia reprezinta o cauza, pentru ca sunt foarte atent la ce mananc(in mare doar legume, fructe, cereale si peste). Nu ma abat de la acest regim in timpul sarbatorilor. Am scris ”breakouts during winter’ pe google si am gasit pe unele forumuri cativa care au aceeasi problema. Unii din ei au rezolvat-o luand in timpul iernii vitamina D pe care in mod normal o primim de la soare. Si referitor la tipul de ten, chiar poate fi gras si in acelasi timp si deshidratat? Si care e diferenta intre uscat si deshidratat? Merci.

      • Te felicit pentru grija acordata regimului alimentar, “keep up the good work!”

        Lipsa vitaminelor (oricare ar fi ele) din organism arata exact dezechilibrul de care vorbeam anterior, ca sistem imunitar si metabolic. Cat priveste soarele, s-ar putea sa stii deja asta dar mai bine ma asigur si spun, ca acesta doar ajuta la sintetizarea si depozitarea corecta in organism a vitaminei D, nu o si furnizeaza. Poti face o cura de vitamina D, insa ea nu se prea ia dupa ureche.

        Iti recomandasem vitamina C pentru ca datorita structurii ei moleculare este nu numai un antioxidant cu puteri incredibile, dar regleaza sistemul imunitar si joaca rol de liant in organism, incepand cu structura pielii pana la oase si muschi. In plus, daca este naturala si consumata la temperaturi de pana in 40grade nu are contraindicatii, pentru ca este aqua-solubila, adica organismul elimina singur posibilul surplus ;)
        Desigur, asta este doar opinia mea, tu faci cum consideri :)

        Cel mai bine ar fi, mai ales daca problema persista, sa ceri si sfatul unui medic dermatolog.

        Si ca sa-ti raspund la celelalte intrebari, fireste ca exista ten gras-deshidatat. Diferenta dintre acesta si cel uscat este ca tenul gras-deshidratat prezinta sebum in exces dar duce lipsa de apa (hidratare) iar cel uscat este sarac atat in sebum cat si in hidratare.

      • M-am invatat minte acum. Iarna viitoare…fular pana la ochi si caciula tot timpul =) si mai multe portocale si mandarine. Saru’mana!

  11. Ai spus in articol ca poti face masca cu argila si miere,iar pe alt site am gasit ca mierea nu trebuie combinata cu argila deoarece se anuleaza una pe cealalta.Citez “Mierea este buna, este anti inflamatoare si vindeca ranile. Mierea nu se foloseste niciodata in combinatie cu argila, se anuleaza una pe alta. Argila este absorbanta, mierea este emolienta”.
    Pana la urma e buna mierea combinata cu argila sau nu?

    • hmm… eu nu am spus ca fac masca de miere cu argila… recunosc, poate m-am exprimat ambiguu… ceea ce folosesc eu, de exemplu, ca masca purifianta, contine 4 tipuri de argila, zinc, miere si alte cateva extracte din plante naturale crescute organic, cu rol stiut de purificare si/sau calmare a tenului. aceasta masca insa nu este produsa homemade, si de aceea beneficiaza de o tehnologie speciala si de cateva patente care permit ingredientelor nu doar sa se inteleaga bine ci si sa se completeze reciproc. astfel, pielea nu numai ca este ingrijita, curatata si calmata, dar este, la indepartarea mastii, moale si hidratata.

  12. am 17 ani si am avut acum 2 ani fata plina de cosuri…poate asa era perioada.acum mai apar cateva rareori, dar am puncte pe nas si in obraji parca se vad porii deschisi ceva de genul..pielea este catifelata cand o ating,dar in obraji am niste pete rosii…ma poti ajuta cu tipul de ten pt ca nu reusesc deloc sa gasesc cateva produse bune de fata?

  13. buna! am citit articolul tau … si nici eu nu imi dau seama ce tip de ten am … pe obraji , frunte si nas am foarte putine puncte negre si dimineata cand ma trezesc si pe timpul zilei obrajii sunt putin uleiosi nu se prea observa si in rest tenul e moale , fin la atingere…. ma poti ajuta te rog frumos cu un raspuns la ce tip de ten am ? Multumesc frumos , sa ai o zi faina in continoare !

  14. Bună seara, am citit articolul tău şi nu mi-am gasit tipul de ten, am 20 de ani primavara imi apar pistrui, apar deseorii cosuri pe barbie, nas si uneori pe frunte se intimpla ca ma inrosesc, si am ridurii sub ochii, multumesc mult.

    • Mai mult ca sigur ca tenul tau are un grad de sensibilitate crescut si s-ar putea ca acele probleme de care imi vorbesti sa apara pe un fond alergic. La varsta ta insa ridurile vizibile din jurul ochilor sunt din cauza unei hidratarii necorespunzatoare si a oboselii crescute a ochilor (stat la calculator). Ce as face eu in locul tau: as folosi o perioada produse anti-alergice non-grase, mi-as ingiji ochii cu produse specifice acestei zone mai sensibile si as bea mai multa apa plata :)

  15. Multumesc mult pt raspuns, dar cum sa aleg produsele date concret la tenul meu si la virsta mea, potzi sa-mi recomanzii citeva din ele ?

    • Imi doresc sa te pot ajuta, insa nu ar fi profesionist din partea mea sa iti dau sfaturi si recomandari pe internet, fara sa te vad, fara sa ma uit la tenul tau ori sa stam putin de vorba. Daca esti din Bucuresti insa putem pastra legatura si la urmatoarea prezentare cu demostratii de make-up pe care o sustin iti rezerv un loc :)

  16. buna.am 19 ani..si am probleme cu ridurile pe frunte…acum un an de zile mi.au aparut..si am puncte negre pe nas…si mi se pare ca fata mea e cam uscata…ce pot folosi pt riduri,si pt puncte negre?.

  17. Buna! Am citit articolul si mi s-a parut foarte interesant , dar totusi nu sunt sigura de ce tip de ten am ! Porii nu sunt largi , dar cu toate aceste dimineata cand ma tezesc , pielea mea prezinta foarte mult sebum.Sper sa ma ajuti sa-mi gasesc tipul de ten :D .
    Aaaa…Si … Pistruii sunt semne ale unui ten gras ?

Lasă un răspuns

